Home > Masalah Lelaki dari Harian Metro, Ubat Kuat > Kesan Onani Kepada Kesihatan Lelaki

Kesan Onani Kepada Kesihatan Lelaki

Salam pembaca budiman,

Kali ini saya ingin berkongsi satu artikel mengenai bahaya onani oleh Dr Ismail Thambi. Menurut beliau, kesan jangka panjang onani boleh menyebabkan zakar menjadi layu, lembik, gagal tahan lama dan mungkin boleh menyebabkan mandul. MasyaAllah, teruknya. Kalau sesiapa yang dah terlanjur tu, boleh la ubati dari sekarang dengan menggunakan teknik urutan yang diajar di dalam laman web www.walafiat.net. Ok, ikuti artikel menarik ini untuk tatapan semua.

BERONANI sudah menjadi seperti masalah lazim yang dihadapi lelaki kerana banyak soalan diajukan berkaitan ruangan ini. Berikutan itu saya gabungkan beberapa masalah yang kebanyakannya berkaitan ‘ketagih onani’ untuk renungan bersama.

Sebenarnya, dalam bidang perubatan banyak pertikaian mengenai amalan itu, dengan kebanyakan pakar psikologi berpendapat ia satu cara untuk mengenali diri secara mendalam, terutama mengenai tindak balas perasaan syahwat dan kemuncak rangsangan seksual.

Onani Memberi Kesan Kepada Lelaki

Onani Memberi Kesan Kepada Lelaki

Bagaimanapun, mereka tidak menjelaskan apa perlu dilakukan apabila amalan itu bertukar ketagihan kerana saya menerima banyak soalan daripada mereka yang mengaku ‘penagih onani’.

Masalah itu membabitkan semua peringkat usia dengan sebahagian besarnya remaja dan bujang, tetapi golongan berkahwin turut tidak ketinggalan dengan amalan ini, malah ada yang menyifatkan berasa lebih puas dengan beronani.

Anda boleh bayangkan tekanan yang diberi kepada anggota sulit dan sistem syahwat apabila beronani. Jika anda melakukan onani secara luar biasa seperti rangsangan seksual secara kasar dan kuat untuk mengecapi klimaks, mungkin apabila beristeri, anda mendapati bersetubuh dengannya tidak memberi kepuasan seperti anda kecapi secara onani.

Masalah ini dikenali sebagai ‘Traumatic Masturbatory Syndrome’. Yang menimbulkan masalah ialah onani mengakibatkan klimaks anda berlaku dengan cepat, yang jika berterusan dan diamalkan akan mengakibatkan anda tidak dapat bertahan lama apabila mengadakan hubungan seksual sebenar.

Selain itu, jika merangsang anggota sulit dengan ganas sehingga mengakibatkan ia sakit dan bengkak, mungkin satu hari nanti anda mengalami mati pucuk apabila kerosakan lama menunjukkan kesannya.

Ini kerana anggota sulit adalah organ vaskular dan tidak boleh dirangsang dengan keras. Ia hanya sesuai untuk dirangsang melalui salur faraj wanita.

Berkaitan benih dan kesuburan, ia bukan dalam pengaruh onani. Bagi anda yang sihat dan buah zakar berfungsi dengan baik, ia pasti mampu menghasilkan sperma.

Namun, kerosakan buah zakar boleh berlaku pada bila-bila masa ketika melakukan onani. Jika ia berlaku dan menjejaskan kilang sperma, tentu anda akan mandul kerana sperma tidak lagi dihasilkan ‘kilang’.

Sebagai contoh, anda melakukan onani dalam keadaan tidak terkawal seperti pengaruh alkohol, menyebabkan tidak tahu atau sedar ketika itu anda meragut atau mencederakan buah zakar.

Anda hanya menyedari selepas beberapa lama yang buah zakar anda menjadi semakin kecil atau bengkak, dan jika kilang sperma terjejas, anda menjadi mandul.

Sudah tentu perkara yang menyeronokkan sukar dihentikan, kecuali berlaku perkara memudaratkan seperti keradangan buah zakar dan kebengkakan zakar.

Bagaimanapun, sudah terlewat jika tiada cara merawatnya. Mungkin jika zakar terkulai, bengkok atau patah, ada cara rawatan seperti pemulihan dengan pembedahan atau penggunaan alat pemulih. Kalau rasa zakar anda dah layu, jangan pula cuba membeli ubat kuat di pasaran yang tidak tentu hala ya..takut memberhaya..nak jadi ubat kuat..jadi lain la pulak..hmmmm..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
  1. shahrul
    September 13th, 2012 at 19:41 | #1

    nk berhenti senang je..makan ubat kuat

  2. mike benjamin
    May 23rd, 2012 at 05:12 | #2

    MEMANG LAH didunia ini kita tak mampu untuk kahwin tapi saya nasihat kan kepada saudara semua jangan sedih dan berputus asa jika kita tak ada kemampuan untuk nikah jangan kecewa insyallah ustaz saye pernah beritahu allah akan kurniakan untuk ahli syurga 100 bidadari ini bukan dongeng tetapi janji allah……..

  3. mike benjamin
    May 23rd, 2012 at 05:06 | #3

    KEHIDUPAN DI DUNIA INI MEMANG PENUH DENGAN CABARAN DAN DUGAAN BERSABARLAH SAUDARAKU SEKALIAN JANGAN LAH BERPUTUS ASA DENGAN RAHMAT ALLAH WALAUHUALAM…………..

  4. May 12th, 2012 at 21:07 | #4

    knapa lah ku dlu sereng beronni.tpi skrag alham dlilah.skrag ku krag beronani.

  5. johan
    April 17th, 2012 at 15:52 | #5

    saya pn kerap melancap.. salah satu kesan nyer zakar sya kecil berbanding kawan sya…tolong bantu sya….

  6. matganja
    February 27th, 2012 at 19:37 | #6

    melancap ckop syok

  7. December 27th, 2011 at 16:08 | #7

    ingat mati je mesti takut nk membuat bende tu lgi

  8. kiran
    May 27th, 2011 at 00:58 | #8

    sy pon suka bronani…sy ingin brhenti tp xblh…
    lbih2 lg bila trlihat prmpuan seksi…

    • Ezzart
      September 7th, 2012 at 19:44 | #9

      saya pon same seperti anda :’(

  9. men
    May 23rd, 2011 at 19:09 | #10

    bagaimana kah cre untuk berhenti drpd ktgihan onani…..

  10. mui
    March 13th, 2011 at 00:59 | #11

    dulu saya memiliki sifat ketagihan onani….tetapi sekarang zakat saya tidak tahan samapai 10minit….apakah kaedah untuk mengatasi masalah ini???

  11. you
    February 20th, 2011 at 19:14 | #12

    hanya keteguhan hati je leh tlong kita utk stop bnd mengarut ni.jadikan kesan2 kita bace tu utk motivasi kite utk stop.pkla kesihatan diri kita.aku insyaallah akn stop sepenuhnya insyaallah.sedare2 sume cubela stop sama sekli.mmg perit mcm ketagih dadah.tp ingat la kesihatan,isteri, kebahagiaan kita..

  12. dotdotdot
    February 2nd, 2011 at 16:01 | #13

    saya juga sering kali melakukkan onani… niat dihati nak berhenti… tppp x boleh

  13. January 27th, 2011 at 10:34 | #14

    sye msih teruna,kerap onani…

  14. Danny
    January 5th, 2011 at 22:59 | #15

    Salam,

    Saya boleh dikatakan kerap beronani, hampir setiap hari…kadangkala mencecah 2 – 3 kali sehari. Saya tidak mempunyai masalah eraksi, zakar sy menegang dgn baik dan saya akan mencapai ejakulasi dgn sempurna ketika beronani.

    Masalahnya skrng sy sudah berumahtangga dan saya gagal mencapai ejakulasi ketika bersama isteri, saya terpaksa beronani sesudah bersama isteri utk memuaskan nafsu saya. Saya amat sukar mencapai ejakulasi tanpa mengunakan tangan.

    Soalan saya.

    1. Adakah ini berpunca dari onani?
    2. Bagaimanakan caranya utk saya mengubati masalah ini?
    3. Adakah dengan berhenti onani saya akan mengubati masalah ini?

    Tolong bantu saya. Saya inginkan zuriat dgn cara normal.

    Terima kasih

  15. January 2nd, 2011 at 15:55 | #16

    salam……di sisni sy nk berkongsi dgn anda semua?….sesiapa yg mengalami gejala awal mati pucuk dan zakar lembek anda boleh menggunakan kaedah rawatan >AKUPUNTUR<…….Insyallah boleh sembuh.

  16. kohin
    December 14th, 2010 at 20:54 | #17

    tolong saya!!!!!!
    saya sering beronani…….
    saya nak berhenti…..
    tolong beritahu saya cara nak berhenti

    • sang kelebai
      February 20th, 2012 at 09:37 | #18

      Senang jer..
      aku ade petua..
      ko ingat jer untuk semayang..
      kan semayang tu diri wajib bersih dari hadas.
      takkan setiap kali ko onani ko nak mandi hadas kan?
      bila ko nak semayang mesti ko akan terpikir xnk untuk kotorkan diri dari hadas..
      wallahualam..

  17. kohin
    December 14th, 2010 at 20:53 | #19

    saya seorang remaja saya sering beronani!!!!!!!!
    tolong saya macam mane cara nak berhenti…….

  18. im
    September 24th, 2010 at 17:51 | #20

    salam…sy lelaki yg b’usia 21thn…sy amat suka melancap.sy cuba untk bhnti tp xdpt mgawalnya..kini zakar sy sudah x keras mcm dulu..klau sy trus beronani mgkinkh sy akn mati pucuk????????????ada x kaedah utk bhnti?????

  19. tokdin
    July 13th, 2010 at 11:22 | #21

    tlong sy..sy sering beronani..tba2 zkar sy xdpt menegang seperti normal..adakah itu mati pucuk?..bagaimana cara merawat?

  20. emooboyz
    April 4th, 2010 at 03:19 | #22

    sy ketagih onani
    saya rasa zakar saya menegang tidak seperti dulu
    dan zakar saya sng terpancot ….
    tlong saya!!!!

  21. emooboyz
    April 4th, 2010 at 03:14 | #23

    assalamualaikum…
    saya remaja .saya slalu beronani dan sekarang zakar saya senang pancot,tlong saya mengatasi masalah saya nyh

  22. atta
    February 15th, 2010 at 02:53 | #24

    Salam, sy lelaki berumur 27 thn, sy kerap onani dan baru-baru ini zakar sy membengkak slps beronani…adakah kesan bengkak itu berkekalan..?

  23. Popo
    January 27th, 2010 at 17:58 | #25

    saya llki berumur 18 thn dan telah beronani sejak beumo 12 thn….
    sdah 6 thun saya mnjadi *penagih onani*.Kini saya hendak tahu kaedah untu berhenti dr onani.Slpas mghbiskn stahun sy mgumpul data ttg kesan onani sy mahu brhnti.kbykan kesan hmpir serupa.tlg sya untk brhnti dr tabiat ni.

  24. December 19th, 2009 at 04:19 | #26

    sya seorang lelaki bujang
    sya ketgih onani
    tlg sya untk berhenti dri onani

  25. December 19th, 2009 at 04:18 | #27

    askom…sy lelaki bujang…sya juga mmpunyai sifat ketagih onani…tlg sya mcm mna sya nk hpuskan sifat ini..tlg bntu sya

  26. admin
    December 11th, 2009 at 05:30 | #28

    kebiasaannya onani tidak boleh menyebabkan mati pucuk, namun kalau anda mengalami masalah begitu, anda boleh mencuba produk di http://www.walafiat.net sebab ada pengguna yang mengalami masalah yang sama telah dapat mengatasi masalah beliau.

  27. December 10th, 2009 at 21:19 | #29

    askm…sy lelaki bujang dan memiliki sifat ketagihan ‘onani’.sekarang tiba2 zakar sy tdk mampu untuk menegang spt sedia kala. adakah sy mengalami mati pucuk…?tolong bantu sy?

  1. No trackbacks yet.

*