Home > Kesihatan Lelaki > Kesan Onani Kepada Lelaki

Kesan Onani Kepada Lelaki

Oleh DR. MOHD ISMAIL MOHD. TAMBI
SEJAK kebelakangan ini, Mazlan menyedari dia mula menggemari dengan ‘hobi’ barunya.

Apabila telah sebati dengan hobi barunya, pasti dia ‘sukar’ meninggalkannya.

Dalam tempoh sebulan sekurang-kurangnya dia akan mengulangi beronani antara tiga hingga empat kali.

Anak kelahiran Mentakab, Pahang ini yang suka membaca, rupa-rupanya menyedari bahawa ‘hobi’ tersebut mungkin boleh mengundang ‘musibah’ andai dia meneruskan tabiat tersebut.

Kesan Onani Kepada Lelaki

Kesan Onani Kepada Lelaki

Dia menyedari, lebih banyak keburukan dari kebaikan. Paling membimbangkannya, setelah beberapa lama leka dengan hobinya, Mazlan mendapati kerandut zakarnya tidak seimbang. Selain kerandut zakarnya yang berat sebelah, itu, banyak urat tersimpul di sebelah kiri zakarnya.

Semasa beronani, Mazlan menyedari bahawa dia tidak mencapai tahap klimaks yang diingininya dan cepat berasa letih.

Bimbang dengan kesan sampingan yang bakal ditanggung, Mazlan kini semakin tertekan, kalau-kalau apa yang ditakutinya menjadi kenyataan.

Perasaan malu yang menebal menyebabkan Mazlan enggan berjumpa doktor untuk mendapatkan khidmat nasihat.

Bagaimanapun, Mazlan menyedari dia tidak boleh membiarkan dirinya terbelenggu dengan persoalan. Akhirnya Mazlan memutuskan mendapatkan bantuan doktor.

DR. ISMAIL: Amalan onani atau juga dikenali sebagai melancap merupakan amalan turun-temurun yang kekal sehingga kini.

Amalan ini boleh dikatakan sebagai amalan semula jadi kepada kita sebagai permulaan untuk mengenali tentang diri kita sendiri, naluri, rangsangan syahwat dan sebagainya.

Amalan onani terjadi kerana nafsu syahwat yang berlaku secara langsung dan tidak langsung memberi rangsangan kepada individu itu untuk melakukan sesuatu semata-mata ingin merasai nikmat keseronokan, kelegaan, ketenangan dan kepuasan syahwat.

Kebanyakan individu yang melakukan onani adalah mereka yang suka keseorangan dan suka berkhayal. Mereka akan memikirkan perkara-perkara yang boleh menimbulkan rangsangan kepada nafsu syahwat.

Apabila senario ini berjaya merangsang nafsu, mereka akan mula menyentuh bahagian tubuh badan yang dapat merangsangkan syahwat, bagi menikmati kemuncak syahwat.

Mereka akan rasa puas dan mendapat kelegaan dan jika itu sudah mencukupi mereka akan tidur atau melakukan perkara biasa.

Jika nikmat kemuncak tersebut tidak mencukupi mereka akan melakukan sehingga mendapat kepuasan batinnya.

Mereka yang melakukan onani adalah untuk keseronokan kendiri sahaja. Malah, rata-rata tidak terfikir bahawa perbuatan mereka boleh menjejaskan kesihatan jika amalan tersebut di luar kawalan.

Mereka yang suka melakukan onani tidak semestinya mereka yang suka membaca atau menonton cerita-cerita yang boleh mengundang kepada rangsangan syahwat.

Khayalan perangsang utama mencetuskan kehendak untuk beronani.

Satu kajian rambang yang dijalankan di kalangan remaja tentang amalan onani mendapati lelaki melebihi kaum perempuan di mana sebanyak 70 peratus lelaki berbanding 40 peratus perempuan.

Amalan ini biasanya ditinggalkan apabila mereka mempunyai aktiviti sosial yang stabil.

Didapati amalan melakukan onani tidak mengenal bangsa ataupun agama. Mereka yang melakukan onani adalah orang yang mempunyai fantasi seks yang keterlaluan sehingga mereka tidak dapat mengawal diri dan tewas dengan godaan fantasi tersebut.

Jika mereka dapat mengawal emosi dan perasaan, sudah pasti mereka tidak akan melakukan onani walaupun mereka terdedah dengan perkara yang merangsangkan syahwat.

Remaja prabaligh adalah golongan orang yang paling banyak melakukan onani jika dibandingkan dengan golongan dewasa.

Orang dewasa mempunyai fikiran yang matang dan dapat mengenal dirinya sendiri berbanding remaja yang masih dengan pemikiran yang kurang matang dan bertindak mengikut perasaan.

Kesan jangka masa panjang untuk seseorang yang melakukan onani akan menyebabkan mereka menjadikan onani sebagai satu tabiat yang biasa untuk dilakukan jika keinginan naluri mereka berada pada tahap yang tidak dapat dikawal lagi.

Mereka akan ketagih melakukan tabiat tersebut jika mereka inginkan keseronokan tetapi pada mereka yang merasakan onani satu tabiat yang buruk, mereka mestilah cepat bertindak supaya keseronokan kendiri dapat dikawal dengan baik.

Dari segi kesihatan pula, amalan onani boleh menekan kesihatan bagi mereka yang melakukannya.

Ini tertakluk kepada amalan dan cara gaya onani yang dilakukannya.

Ada sesetengah mereka mengalami kecederaan alat kelamin sehingga luka berdarah, dengan batang zakar terasa sakit yang berpanjangan dan boleh juga menyebabkan kerosakan pada urat saraf zakar.

Apa yang pasti kesan jangka masa panjang adalah menyebabkan seseorang itu mati pucuk jika mereka gemar beronani secara berterusan dengan cara yang ganas itu.

Melakukan onani berpanjangan akan menyebabkan seseorang itu tidak akan mencapai keseronokan dan kepuasan apabila melakukan hubungan seks dengan pasangan, setelah berkahwin.

Hakikatnya, banyak kesan sampingan yang dikaitkan dengan amalan onani seperti lemah tenaga batin dan kerosakan kemaluan seperti urat bersimpul, kemandulan dan masalah zuriat terencat.

Kesemua ini tidak ada kaitan dengan masalah yang biasa berlaku akibat amalan beronani selain daripada perkara yang telah dijelaskan awal tadi.

Bagaimanapun, ada waktunya onani boleh dilakukan, iaitu jika perbuatan itu boleh menghalang lelaki terbabit daripada berzina.

Mereka yang menghadapi masalah ini dinasihatkan supaya, meningkatkan daya kawalan diri atau jati diri.

Ini boleh dilakukan dengan mengelakkan diri daripada berseorangan atau membaca buku yang mengghairahkan, menonton gambar yang merangsangkan, melayari laman web lucah dan sebagainya.

Utusan Malaysia : 29/06/2003

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Categories: Kesihatan Lelaki Tags:
  1. wixxx..
    January 21st, 2013 at 20:25 | #1

    byk kan bsukan.. Lupa kn melancap..

    • sam
      November 23rd, 2013 at 16:49 | #2

      Xsemudah tu.. Lagi2 kalau dh bertahun2 ketagih.

  2. Shah
    December 29th, 2012 at 19:48 | #3

    Aku nak berhenti melancap!! Tolonglah tolonglah apakah ubat untuk nya, kenapa lelaki dijadikan begini terlalu getagih!! Bodoh semua perempuan yg buat mcam ni, bodoh bodoh bodoh, smua perempuan bodoh ada dimana-mana untk diransang!! ARRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR

  3. ayen
    November 18th, 2012 at 03:23 | #4

    semua owg ingin brhnti bronani trmasok sy. . tp hakikat nye memang susah untok kite yg dah ktagih ni untok brhnti. . ini kali ke-5 sy hndak cube brhnti. . moga2 ia brhasil. . : )

  4. ershad
    October 25th, 2012 at 20:33 | #5

    Sy mlakukan onani sejak berusai 12thn Kini umur sy 25 thn t api sy tak bola bhnti tolong la ya allah

  5. erul
    September 28th, 2012 at 00:11 | #6

    saya sering melancap…soalan saya…orang yang kuat melancap ni, adakah sukar untuk mendpat anak?

  6. nidji
    September 25th, 2012 at 22:06 | #7

    saya de 2 mslah..first kemaluan agk kecil n lg satu cepat klimaks..cpt klimaks nie mmg disebb onani..sy onani sjak umo 12 taun lg..dlu x scepat nie..skang nie cpt gler klimaks..cmpai skang n bnyak kali sy try untk brhnti..mmg
    sush..rse nyesal sgt..insyallah sy
    bole berhnti..tp sy x taw boleh ke
    kemaluan sy dibsar kn kpd size
    normal pon jadi la..n cara supaya sy x cpt klimaks..ya allah..tnjukkn la
    carenye..ak da nyesal..sbb ak nk
    nk kawin..!!!!waaaa!!!

    • sam
      November 23rd, 2013 at 16:52 | #8

      Sama la kita… Tapi aku pun dh malas nk fikir.., onani je la hari2..

  7. shahrul
    September 21st, 2012 at 20:31 | #9

    salam kepada sesiapa yg mengalami masalah kerap beronani saya mencadangkan supaya anda membeli produk jenama pl super gel. dengan pengunaaan produk ini zakar anda akan terasa kebas dn anda tidak akan teransang utk melakukan onani lagi sekian

  8. Muz
    September 15th, 2012 at 19:13 | #10

    Fuhhhhhhhhhh……

  9. ali
    August 29th, 2012 at 09:50 | #11

    aweq sye gle sex….ari2 nk maen dngan syer….pade pndapat anda ape yg perlu syer lakukan…perlukah syer tlak…

  10. abu
    August 29th, 2012 at 09:43 | #12

    best nye onani tyme hjan,,,,,saya gila sex

    • abu
      August 29th, 2012 at 09:45 | #13

      lau tyme xhjan pon best jgk……

  11. shahqiu
    August 22nd, 2012 at 00:43 | #14

    Bagi saya onani sendiri ada baik nya juga sebab orang yang mengamal kan oanani dapat mengelakan dari melakukan berbagai perbuatan yang tak baik seperti merogol anak bini oang cubah kamu fikir mana yang bagus onani atau berbanding merogol memperkosa kerna onani sendiri semua oang tidak kisa kan

  12. din
    August 5th, 2012 at 15:05 | #15

    asalammualaikum saya sendiri yang ada masaalah ni dan nak minta nasihat dari pakar sebab di sekolah ramai kawan yang mengajar tentang sex yang sememangnya saya tidak megetahui tentang hal ni sehingalah diberitahu cara dan bagai mana nak melakukannya itu yang menyebabkan saya rasa ketagih dengan melakukan onani ni dan apbila berjalan dan terpandang perempuan saya rasa lain macam lah kenapa ya.

  13. din
    August 5th, 2012 at 15:00 | #16

    saya nak tanyalah kalo kita dah ketagih dengan onani ni sejak usia 12 tahun macam mana kita nak berhenti melakukannya.

    • sam
      November 22nd, 2013 at 18:07 | #17

      Aku ketagih sejak usia 14 tahun.. Hari2 onani.. Smpai dh usia 22th still xdpt nk hentikan,,

  14. pak lah
    July 29th, 2012 at 18:18 | #18

    adakah onani yg kerap membantutkan pertumbuhan badan?

  15. daus
    July 26th, 2012 at 22:04 | #19

    Salam, sy ingin bertanya…sy seorang remaja berumur 22 tahun, tetapi saya selalu mengamlakan onani yang melampau… Sy mula beronani sejak umur 11 tahun, masalah sy sekarang zakar sy da x dapat mencapai ereksi padat dan ejakulasi yang awal(xsampai 3min)..so pkara ni membimbang kan sy kerana takut xdapat memuaskan bakal isteri sy apabila berkhawin nt..sy nk tanya ade x cara yg boleh mempertingkatkan kembali kemampuan zakar sy?terima kasih

    • sam
      November 22nd, 2013 at 18:45 | #20

      Aku pun skrg umur 22th… Start onani sejak umur 9th.. Umur 14th aku dh jadi ketagih sampai sekarang.. Hari2 onani.. And kdg2 tu smpai 3 kali sehari.. Aku onani pn xsmpai seminit.. Dlm 10 saat je dh terpancut.. Pegang2 pn boleh buat aku terpancut… Kalau dg kawin.. Xtau la mcm mana..

  16. June 2nd, 2012 at 16:12 | #21

    klakar la bace komen korg kt ats ni aaahahahah

  17. yakuza86
    May 8th, 2012 at 16:50 | #22

    saya mempunyai seorang kawan.baru-baru ini dia ada bertanyakan pada saya macam mana mau menghilangkan ketagihan onanikerana dia ketagih sejak umur 12 tahun lagi. sekarang umur kawan saya ini 26 tahun dan kekerapan onani sehari sehingga 4 kali. apa kesan dan cara untuk menghilangkan ketagihan tersebut??

    • iqbal
      July 2nd, 2012 at 16:23 | #23

      ketagihan onani sejak berumur 12 tahun adalah suatu tempoh yang lama, sudah pasti sukar untuk berubah serta merta, nasihat saya adik, perlu melakukan aktiviti2 lasak, dan tidak mengimiginasikan sesuatu yang menghairahkan… dan yang pastinya jika adik bersedia selalulah berbual dengan rakan2 lain dan jauhkan dari bersendirian…

      • shahqiu
        August 22nd, 2012 at 00:51 | #24

        ketagihan onani akan berubah apabila dia mempunyai pasanagan hidup kerna dia sendiri benci dengan perbuatan nya sendiri

  18. Oo
    May 4th, 2012 at 04:37 | #25

    Salam…

    Sy ingin minta pndpt.. Sy sering lakukan onani dr Kecil lg.. Setelah dewasa sy terlibat dgn zina.. Tapi kini sy sudah taubat dr zina.. Tetapi sy sering mlakukan onani. Blh di katakn 1hari 3-4 Kali sy onani.. Shingga lah kemaluan sy luka.. Sy was2… Adakah sy mghidap pyakit siplis atau hanya luka biasa.. Adakah ini Akn beri kesan pd jangka masa yg lama? Tlg lh Bantu Dan beri pndpt.. Ini kerana sy mjd takut.. Lbh2 lg tak lama lg sy Akn brtunang..

    • iqbal
      July 2nd, 2012 at 16:29 | #26

      tabiat melakukan onani dari kecil memang sukar untuk dihentikan, apa tah lagi adik telah terjemahkan dalam bentuk perzinaan (Alhamdulillah telah bertaubat) kini adik telah berubah dari melakukan yang berat kepada yg lebih ringan, namun tabiat itu perlu dielakan. lebih lgi setelah kemaluan adik telah luka, mungkin terjadi semasa adik melakukan onani secara kasar, jika adik biarkan masalah ini, ditakuti akan menyebabkan kesan kpd aktiviti sex anda setelah berumah tangga… sy nasihatkan supaya berjumpa doktor pakar utk memastikan tahap luka yang dialamai.

  19. isa
    April 6th, 2012 at 09:08 | #27

    bismillahirohmanirrohim.aslamualaikum.senang je nak buang perasaan melancap.. Mintak izin dgn Allah sebelum melancap. Cnthnya, ya Allah,izinkan aku melancap sebab aku xtahan sgt. Cube korang amalkan hal ni. Lagi satu korang kene selalu berinteraksi dgn Allah xkire ape pun. Nanti Die sndiri akan campakkan kat korang kesedaran disamping korang akan rase malu nak melancap sebab korang sedar dekatnye Allah.erm,korang cubalah amalkan puasa mutih.ape tu puase mutih?cari sndiri kat internet.jgn asik tgok porno aje.cari ilmu.amalkan.

  20. wan
    April 3rd, 2012 at 15:05 | #28

    adakah onani tu boleh menyebabkn seseorang itu mandul ?

    • iqbal
      July 2nd, 2012 at 16:34 | #29

      kekarapan yang aktivi melakukan anoni, sedikit memberi kesan kepada tahap kesuburan sperma, oleh itu, elakkan dari melakukan aktiviti ini tanpa sebab…. di takuti sperma yang hebat dan terbaik telah dikeluarkan semasa sihat, akan menyebabkan sperma yg lemah saja yang tinggal disebbkan oleh terlalu melakukan anani.

  21. March 19th, 2012 at 04:57 | #30

    banyaakkan beristighfar dalam hati…setia saat…insyaAllh…Tuhan tolong….

  22. untoi
    March 18th, 2012 at 14:23 | #31

    hello saya nak bagi pandangan tentang onani jangan la kamu onani lagi kerana onani membuatkan badan anda lemah dan muka anda kelihatan letih dan kering selain itu jerawat yg banyak akan timbul di muka ketiak pun akan bau kalau x percaya cuba jangan buat lihatlah perubahannya

  23. insan biasa
    February 1st, 2012 at 07:30 | #32

    sy cdgkan anda byk2kan baca Al-Quran..ternyata ianya berkesan..dlu sy jgk prnah kerap beronani..smpai satu hari sy sedar yg onani ni byk ksan bruk..alhmdulilah sy dpt brtahan 2,3 mggu jgk la..insyaAllah kalau kita brusaha, kita boleh kawal nafsu kita..stu lg cbe kwal dri drpd lihat gmbar yg mmpu merangsang nafsu kita..sy cume kongsi ape yg trmampu..

  24. January 31st, 2012 at 17:23 | #33

    saya berumur 15 thun. saya mengalami masalah
    zakar yng pendek. Adakah ini disebabkan ketagihan onani.

    • iqbal
      June 29th, 2012 at 11:03 | #34

      zakar pendek tidak ada kene mengene dngn tabiat onani…, apa maksud adik memiliki zakar pendek… sebenarnya pendek tidak jadi masalah… yang penting potensi untuk mengeras seperti remaja normal masih berfungsi… so, adik jangn risau hal itu,,, atau adik boleh hubungi saya diemail saya..

  25. zakar Panjang
    January 11th, 2012 at 17:50 | #35

    setelah sya baca komen2 semua org yg gila onani,ada rasa takut dan ada juga rasa nak ketawa.sya juga nak selesaikan masalah sya ni cam mana nak hentikan ketigihan onani,maksud sya tips2 nya

  26. January 2nd, 2012 at 19:47 | #36

    askum..saya berusia 15 tahun dan..sya sering melakukan onani..dalm 3-4 kali semingu..saya cube untuk menhindarkan nye tetapi tidak dapat..apa bila saya ..mengusapp zakar saya dalam 10 kali air mani terus keluar…jadi ade cadangan x..supaya sy dpt hentikan perkara ni

    • iqbal
      June 29th, 2012 at 11:07 | #37

      salam adik, mungkin beronani bagi remaja adalah perkara biasa, tapi tabiat sehingga 4 – 5 kali seminggu , adalah amalan yang kurang baik… so abg cadangkan supaya dapat mengurangkan aktiviti onani dengan membuat aktiviti lasak atau menghiburkan. elakan dari sering duduk bersendirian… ok adik , cuba dulu ye… kalau masih tidak berkesan juga boleh email abg… salam

  27. zack
    June 18th, 2011 at 03:21 | #38

    @shahrul
    mksd nyer klo zakar xmenegang waktu bgun tdo??ada pluang x nak pulih blk??sbb sy mmg alami mslh 2,even mase buang air kecil pon zakar xmenegang….

  28. Wan
    June 16th, 2011 at 20:23 | #39

    Saya sgt runsing dengan masalah ni.saya cuba bnyk cara utk hentikannya tapi x ada kesan.Saya takut menanggung risiko pada masa yg akan datang.boleh x berikan cara yg lebih berkesan?

  29. hah
    June 14th, 2011 at 21:14 | #40

    saya seorang remaja 14 tahun, sy sering melakukan onani..terdapat kelainan pada telur sy,ianya berat sebalah!! tolong la sy..adkh dgn tidak melakukan onani lagi ia akan pulih sehingga sy dewasa ?? TERIMA KASIH

    • iqbal
      June 29th, 2012 at 10:57 | #41

      jika berlaku telur berat sebelah ini ada masalah pada telur tersebut oleh itu adik harus berjumpa dengan doktor pakar… atau tukang urut pakar…

  30. insan
    June 1st, 2011 at 15:19 | #42

    erm. pada pendapat sayalah,sebaiknya anda mendalami diri anda dengan ilmu agama. kerana kawan saya juga melakukan perkara ini.. dan apabila dye mendalami ilmu agama. dan selalu berdamping dengan orang2 yang berilmu agama,alhamdulillah dye telah berjaya meninggalkan perkara tersebut… untuk meninggalkan perkara ini semestinya memerlukan keazaman yg utuh dlm diri masing2.. usahalah, kemudian berdoa kepada Allah agar dijauhkan drpd perkara tersebut.. sesungguhnya Allah maha mendengar lagi maha mengasihani..

  31. May 17th, 2011 at 00:41 | #43

    cara untuk hilnagkan ketagihan ni…. KAHWIN…
    cuba tetapkan matlamat untuk kahwin. jika tidak tetapkan matlamat memang akan kabur bila akan dapat berkahwin.. bila dh ada 1 tarikh kahwin.. anda akan lihat jalan untuk mencapai matlamat kahwin anda akan dipermudahkan.. serius!

  32. pie
    April 27th, 2011 at 10:16 | #44

    Saya sering melakukan onani sejak 8 bulan yg lepas. saya berusia 24 tahun. Kadang2 dalam seminggu 2 kali saya melakukan perkara ini dan saya semakin ketagih. Tidak adakah cara untuk menghalang ketagihan saya?

    • iqbal
      July 2nd, 2012 at 16:38 | #45

      adik, umur adik 24 tahun, itu adalah tahap umur yang baik utntuk mendirikan rumah tangga jika berkempuan, … jika adik bersedia untuk berkahwin, maka lebih baik adik berkahwin… dengan ini masalah tersebut akan selesai…. tp jika adik belum mampu dan blm bersedia.. di nasihatkan supaya elakan dari bersendirian….

  33. kusut
    March 11th, 2011 at 16:54 | #46

    apa petua untuk meninggal kan tabiat ini??

  34. bingun
    October 30th, 2010 at 04:38 | #47

    saya nk tanya dh sy bingun dengan masalah hobi sy,jika merujuk pd kesan onani ia amat menakutkn dam memberikan kesan y amat serius,sy pasti ramai lelaki di luar sana ingin tahu adakah kesan2 y seperti kemandulan,mati pucuk dan masalah zuriat terencat akan belaku kepada lelaki y selalu melakukan onani
    sy harap sy boleh jwapan secepat y munkin.

    • admin
      November 5th, 2010 at 14:39 | #48

      setakat ini tiada kajian menunjukkan onani memberi kesan kepada kemandulan, mati pucuk dan masalah zuriat. melainkan isu agama sahaja, sebab Allah melarang melakukan onani.

  35. September 8th, 2010 at 08:29 | #49

    saya seorang pelajar yang ingin berhenti dari mlakukan onani tapi malangnya sya tidak dapat berhenti…tolong bagi tips atau cadangkan ubat yang dapat menghentikan tabiat onani….. tolong saya tidak tahan dengan melakukan perkara tersebut..

    • admin
      September 19th, 2010 at 21:59 | #50

      untuk berhenti melakukan onani amat susah bagi orang yang dah sudah menjadi tabiat, tapi anda perlu kuatkan semangat. Jangan fikir perkara-perkara yang boleh merangsang nafsu, Ingat Allah dan dosa melakukan perbuatan tersebut.

  36. shahrul
    June 21st, 2010 at 14:56 | #51

    Nafsu seks adalah normal.

    Cadangan saya, sentiasa aktif melakukan kerja2 mengeluarkan peluh ataupun bersukan agar badan penat. Amalkan hobi untuk mengisi masa lapang dan untuk mengurangkan angan-angan.

    Gunakan minyak lintah tapa. Sapu pagi dah malam sekali setiap hari.

    Jangan tengok bahan lucah.

    Jangan rasa bersalah sangat kalau melakukan onani setelah bertahan seberapa lama. Kurangkan perlahan-lahan. Dari sehari sekali ke seminggu sekali ke sebulan sekali ke 3 bulan sekali hinggalah anda mendapat kembali mimpi basah. Kalau dah selalu onani mungkin ambil masa berbulan-bulan untuk mimpi basah semula. Jangan risau, kalau zakar menegang waktu bangun tidur, anda ok. Kalau jarang2, gunakan minyak lintah.

  37. April 22nd, 2010 at 17:49 | #52

    saya nk tnya satu ja…mcm mana nk bhenti drpd melakukan onani…tolong lah bantu saya…saya memang dah insaf…dan saya nk sangat berhenti drpd melakukan perkara yg keji nie…tolong la…reply secepat mgkin….skarang nie sya dh smakin kerap malakuakn onanai…bantulah saya…TERIMA KASIH

    • iqbal
      June 29th, 2012 at 11:21 | #53

      salam dik,
      memanglah beronani ni sesuatu yang kurang baik apatah lagi kalau dilakukan acap kali…
      Jika adik berminat untuk berhenti serta mersta, adalah agak mustahil, oleh itu adik hendaklah mengurangkan aktiviti tersebut dari masa kesemasa semampunya… dan yang penting, kalau adik sudah mampu untuk berkahwin (cukup syarat) , itu adalah cara penyelesaian terbaik. apa pun jika ada masalah lagi boleh email pada abg, sedia membantu.

  38. opps
    January 4th, 2010 at 13:41 | #54

    sy seorang pelajar yang berumur 21 tahun..sy suda melakukan onani ketika sy masih berumur 11tahun..masalah sy sekarang zakar sy da x dapat mencapai ereksi padat dan ejakulasi yang awal(xsampai 3min)..so pkara ni membimbang kan sy kerana takut xdapat memuaskan bakal isteri sy apabila berkhawin nt..sy nk tanya ade x ubat yg boleh mempertingkatkan kembali kemampuan zakar sy?terima kasih

    • iqbal
      June 29th, 2012 at 11:16 | #55

      adik jangan bimbang setiap masalah ada penyelesaiannya…
      tabiat onani sejak umur 13 belas tahun satu tempoh yang agak lama, untuk merawat atau mengembalikan eraksi memerlukan masa, so kalau adik masih berminat untuk mengembalikan eraksi adik , adik boleh menghubungi abg melalui email yang saya beri….
      insyaallah berkesan.. syabas kerana adik sedar sekarang.

    • Azman
      July 5th, 2012 at 10:44 | #56

      Adik beli je VIMAX,sure masalah adik selesai. tapi bila dah ok, jgn pula kerap onani. TQ

  39. October 23rd, 2009 at 19:00 | #57

    saya seorang pelajar dan kerap juga melakukan onani…lame kelamaan saya menjadikanya hobi.. kadang kala saya terfikir untuk berhentikan hobi saya ini.. tapi tak tahu bagai mana.. so saya harap kalau doc disini dapat membantu… jika ade ubat yang dapat mengurangkan hormon sex sila beritahu saya..harap pertolongan anda dapat membantu saya meninggalkan tabiat buruk saya ini.. terimakasih

    • iqbal
      June 29th, 2012 at 11:11 | #58

      salam dik,

      adik tidak perlu mengurangkan horman bagi merangsang sex, tapi sebaliknya hormon sex adalah sesuatu yang baik.. tapi yang penting adalah pengawalan imigenasi kita perlu dilakukan dengan bijak… elakan dari selalu berkhayal dan elakan berseorangan… tapi jika cara ini tidak berkesan juga boleh hubungi abg iqbal melalui email sahaja..
      ok dik , syabas kerana ada kesedaran positif

      • din
        August 5th, 2012 at 15:08 | #59

        bang saya nak tanya kalo kawan kita yang menyebab kan saya jadi macam ni macam mana ya bg.

    • din
      August 5th, 2012 at 15:09 | #60

      penyakit kita ni sama lah ya.

  1. No trackbacks yet.

*